FANDOM


The New York Times (sometimes abbreviated as the NYT and NYTimes) is an American newspaper based in New York City with worldwide influence and readership.[1][2][3] Founded in 1851, the paper has won 127 Pulitzer Prizes, more than any other newspaper.[4][5] The Times is ranked 18th in the world by circulation and 3rd in the U.S.[6]

The paper is owned by The New York Times Company, which is publicly traded and is controlled by the Sulzberger family through a dual-class share structure.[7] It has been owned by the family since 1896; A.G. Sulzberger, the paper's publisher, and his father, Arthur Ochs Sulzberger Jr., the company's chairman, are the fourth and fifth generation of the family to head the paper.[8]

Nicknamed "The Gray Lady,"[9] the Times has long been regarded within the industry as a national "newspaper of record."[10] The paper's motto, "All the News That's Fit to Print", appears in the upper left-hand corner of the front page.

Since the mid-1970s, The New York Times has greatly expanded its layout and organization, adding special weekly sections on various topics supplementing the regular news, editorials, sports, and features. Since 2008,[11] the Times has been organized into the following sections: News, Editorials/Opinions-Columns/Op-Ed, New York (metropolitan), Business, Sports of The Times, Arts, Science, Styles, Home, Travel, and other features.[12] On Sunday, the Times is supplemented by the Sunday Review (formerly the Week in Review),[13] The New York Times Book Review,[14] The New York Times Magazine[15] and T: The New York Times Style Magazine.[16] The Times stayed with the broadsheet full-page set-up and an eight-column format for several years after most papers switched to six,[17] and was one of the last newspapers to adopt color photography, especially on the front page.[18]

Template:TOC limit

HistoryEdit

File:First NYTimes frontpage (1851-9-18).png

Origins Edit

File:New York Times Frontpage 1914-07-29.png

The New York Times was founded as the New-York Daily Times on September 18, 1851.Template:Efn Founded by journalist and politician Henry Jarvis Raymond and former banker George Jones, the Times was initially published by Raymond, Jones & Company.[19] Early investors in the company included Edwin B. Morgan,[20] Christopher Morgan,[21] and Edward B. Wesley.[22] Sold for a penny (equivalent to Template:Inflation cents today), the inaugural edition attempted to address various speculations on its purpose and positions that preceded its release:[23] Template:Quote

In 1852, the newspaper started a western division, The Times of California, which arrived whenever a mail boat from New York docked in California. However, the effort failed once local California newspapers came into prominence.[24]

On September 14, 1857, the newspaper officially shortened its name to The New-York Times. (The hyphen in the city name was dropped on December 1, 1896.)[25] On April 21, 1861, The New York Times began publishing a Sunday edition to offer daily coverage of the Civil War. One of the earliest public controversies it was involved with was the Mortara Affair, the subject of twenty editorials in the Times alone.[26]

The main office of The New York Times was attacked during the New York City Draft Riots. The riots, sparked by the beginning of drafting for the Union Army, began on July 13, 1863. On "Newspaper Row", across from City Hall, Henry Raymond stopped the rioters with Gatling guns, early machine guns, one of which he manned himself. The mob diverted, instead attacking the headquarters of abolitionist publisher Horace Greeley's New York Tribune until being forced to flee by the Brooklyn City Police, who had crossed the East River to help the Manhattan authorities.[27]

In 1869, Henry Raymond died, and George Jones took over as publisher.[28]

File:Old NY Times Building 01.jpg

The newspaper's influence grew in 1870 and 1871, when it published a series of exposés on William Tweed, leader of the city's Democratic Party—popularly known as "Tammany Hall" (from its early 19th century meeting headquarters)—that led to the end of the Tweed Ring's domination of New York's City Hall.[29] Tweed had offered The New York Times five million dollars (equivalent to more than 100Template:Nbspmillion dollars today) to not publish the story.[20]

In the 1880s, The New York Times gradually transitioned from supporting Republican Party candidates in its editorials to becoming more politically independent and analytical.[30] In 1884, the paper supported Democrat Grover Cleveland (former Mayor of Buffalo and Governor of New York State) in his first presidential campaign.[31] While this move cost The New York Times a portion of its readership among its more progressive and Republican readers (revenue declined from $188,000 to $56,000 from 1883-1884), the paper eventually regained most of its lost ground within a few years.[32]

Ochs era Edit

After George Jones died in 1891, Charles Ransom Miller and other New York Times editors raised $1Template:Nbspmillion dollars to buy the Times, printing it under the New York Times Publishing Company.[33][34] However, the newspaper found itself in a financial crisis by the Panic of 1893,[32] and by 1896, the newspaper had a circulation of less than 9,000, and was losing $1,000 a day. That year, Adolph Ochs, the publisher of the Chattanooga Times, gained a controlling interest in the company for $75,000.[35]

Shortly after assuming control of the paper, Ochs coined the paper's slogan, "All The News That's Fit To Print". The slogan has appeared in the paper since September 1896,[36] and has been printed in a box in the upper left hand corner of the front page since early 1897.[31] The slogan was a jab at competing papers, such as Joseph Pulitzer's New York World and William Randolph Hearst's New York Journal, which were known for a lurid, sensationalist and often inaccurate reporting of facts and opinions, described by the end of the century as "yellow journalism".[37] Under Ochs' guidance, aided by Carr Van Anda, The New York Times achieved international scope, circulation, and reputation; Sunday circulation went from under 9,000 in 1896 to 780,000 in 1934.[35] In 1904, during the Russo-Japanese War, The New York Times, along with The Times, received the first on-the-spot wireless telegraph transmission from a naval battle: a report of the destruction of the Russian Navy's Baltic Fleet, at the Battle of Port Arthur, from the press-boat Haimun.[38] In 1910, the first air delivery of The New York Times to Philadelphia began.[31] In 1919, The New York TimesTemplate:' first trans-Atlantic delivery to London occurred by dirigible balloon. In 1920, during the 1920 Republican National Convention, a "4 A.M. Airplane Edition" was sent to Chicago by plane, so it could be in the hands of convention delegates by evening.[39]

Post-war expansion Edit

File:The New York Times newsroom 1942.jpg

Ochs died in 1935,[40] and was succeeded as publisher by his son-in-law, Arthur Hays Sulzberger.[41] Under his leadership, and that of his son-in-law (and successor[42]), Orvil Dryfoos,[43] the paper extended its breadth and reach, beginning in the 1940s. The crossword began appearing regularly in 1942, and the fashion section first appeared in 1946. The New York Times began an international edition in 1946. (The international edition stopped publishing in 1967, when The New York Times joined the owners of the New York Herald Tribune and The Washington Post to publish the International Herald Tribune in Paris.)

Dryfoos died in 1963,[44] and was succeeded as publisher[45] by his brother-in-law, Arthur Ochs "Punch" Sulzberger, who led the Times until 1992, and continued the expansion of the paper.[46]

New York Times v. SullivanEdit

Main article: New York Times Co. v. Sullivan

The paper's involvement in a 1964 libel case helped bring one of the key United States Supreme Court decisions supporting freedom of the press, New York Times Co. v. Sullivan. In it, the United States Supreme Court established the "actual malice" standard for press reports about public officials or public figures to be considered defamatory or libelous. The malice standard requires the plaintiff in a defamation or libel case prove the publisher of the statement knew the statement was false or acted in reckless disregard of its truth or falsity. Because of the high burden of proof on the plaintiff, and difficulty in proving malicious intent, such cases by public figures rarely succeed.[47]

The case foreshadowed another major libel case, Steven J. Hatfill v. The New York Times Company, and Nicholas Kristof,[48] resulting from the 2001 anthrax attacks (which included powder in an envelope opened by reporter Judith Miller inside the Times newsroom).[49] Dr. Hatfill became a public figure as a result of insinuations that he was the "likely culprit" put forth in Kristof's columns, which referenced the F.B.I. investigation of the case.[50][51][52] Dr. Hatfill sued him and the Times for defamation and intentional infliction of emotional distress. After years of proceedings, the Supreme Court declined to grant certiorari in the case, leaving Dr. Hatfill's case dismissed since he had not proved malice on the part of the Times.[53]

The Times was involved in a similar case in which it agreed to pay a settlement to Dr. Wen Ho Lee who was falsely accused of espionage.[54][55][56][57][58]

The Pentagon PapersEdit

Main article: Pentagon Papers

In 1971, the Pentagon Papers, a secret United States Department of Defense history of the United States' political and military involvement in the Vietnam War from 1945 to 1967, were given ("leaked") to Neil Sheehan of The New York Times by former State Department official Daniel Ellsberg, with his friend Anthony Russo assisting in copying them. The New York Times began publishing excerpts as a series of articles on June 13. Controversy and lawsuits followed. The papers revealed, among other things, that the government had deliberately expanded its role in the war by conducting air strikes over Laos, raids along the coast of North Vietnam, and offensive actions taken by U.S. Marines well before the public was told about the actions, all while President Lyndon B. Johnson had been promising not to expand the war. The document increased the credibility gap for the U.S. government, and hurt efforts by the Nixon administration to fight the ongoing war.[59]

When The New York Times began publishing its series, President Richard Nixon became incensed. His words to National Security Advisor Henry Kissinger included "People have gotta be put to the torch for this sort of thing" and "Let's get the son-of-a-bitch in jail."[60] After failing to get The New York Times to stop publishing, Attorney General John Mitchell and President Nixon obtained a federal court injunction that The New York Times cease publication of excerpts. The newspaper appealed and the case began working through the court system. On June 18, 1971, The Washington Post began publishing its own series. Ben Bagdikian, a Post editor, had obtained portions of the papers from Ellsberg. That day the Post received a call from the Assistant Attorney General, William Rehnquist, asking them to stop publishing. When the Post refused, the U.S. Justice Department sought another injunction. The U.S. District court judge refused, and the government appealed. On June 26, 1971, the U.S. Supreme Court agreed to take both cases, merging them into Template:Ussc. On June 30, 1971, the Supreme Court held in a 6–3 decision that the injunctions were unconstitutional prior restraints and that the government had not met the burden of proof required. The justices wrote nine separate opinions, disagreeing on significant substantive issues. While it was generally seen as a victory for those who claim the First Amendment enshrines an absolute right to free speech, many felt it a lukewarm victory, offering little protection for future publishers when claims of national security were at stake.[59]

1970s and 1980s Edit

In the 1970s, the paper introduced a number of new lifestyle sections including Weekend and Home, with the aim of attracting more advertisers and readers. Many criticized the move for betraying the paper's mission.[61]

On September 7, 1976, the paper switched from an eight-column format to a six-column format. The overall page width stayed the same, with each column becoming wider.[17] On September 14, 1987, the Times printed the heaviest ever newspaper, at over Template:Convert and 1,612 pages.[62]

1990s and 2000s Edit

In 1992, "Punch" Sulzberger stepped down as publisher; his son, Arthur Ochs Sulzberger Jr., succeeded him, first as publisher,[63] and then as Chairman of the Board in 1997.[64] The Times was one of the last newspapers to adopt color photography, with the first color photograph on the front page appearing on October 16, 1997.[18]

The New York Times was involved in a significant controversy regarding the allegations surrounding Iraq and weapons of mass destruction in September 2002.[65] A front-page story was authored by Judith Miller which claimed that the Iraqi government was in the process of developing nuclear weapons was published (the source used was Ahmed Chalabi, hostile to the Iraqi government).[66] The Times story was cited by officials such as Condoleezza Rice, Colin Powell and Donald Rumsfeld as part of a campaign to commission the Iraq War.[67] Miller and Sulzberger negotiated a private severance package in 2005.

Digital era Edit

File:NYT News Room Pulitzer speech 2009.jpg

The New York Times switched to a digital production process sometime before 1980, but only began preserving the resulting digital text that year.[68] In 1983, the Times sold the electronic rights to its articles to LexisNexis. As online distribution of news increased in the 1990s, the Times decided not renew the deal and in 1994 the newspaper regained electronic rights to its articles.[69] On January 22, 1996, NYTimes.com began publishing.[70]

In September 2008, The New York Times announced that it would be combining certain sections effective October 6, 2008, in editions printed in the New York metropolitan area. The changes folded the Metro Section into the main International / National news section and combined Sports and Business (except Saturday through Monday, while Sports continues to be printed as a standalone section). This change also included having the name of the Metro section called New York outside of the Tri-State Area. The presses used by The New York Times can allow four sections to be printed simultaneously; as the paper includes more than four sections on all days with the exception of Saturday, the sections were required to be printed separately in an early press run and collated together. The changes allowed The New York Times to print in four sections Monday through Wednesday, in addition to Saturday. The New York TimesTemplate:' announcement stated that the number of news pages and employee positions would remain unchanged, with the paper realizing cost savings by cutting overtime expenses.[11]

In 2009, the newspaper began production of local inserts in regions outside of the New York area. Beginning October 16, 2009, a two-page "Bay Area" insert was added to copies of the Northern California edition on Fridays and Sundays. The newspaper commenced production of a similar Friday and Sunday insert to the Chicago edition on November 20, 2009. The inserts consist of local news, policy, sports, and culture pieces, usually supported by local advertisements.

Following industry trends, its weekday circulation had fallen in 2009 to fewer than one million.[71]

In August 2007, the paper reduced the physical size of its print edition, cutting the page width from Template:Convert to a Template:Convert. This followed similar moves by a roster of other newspapers in the previous ten years, including USA Today, The Wall Street Journal, and The Washington Post. The move resulted in a 5% reduction in news space, but (in an era of dwindling circulation and significant advertising revenue losses) also saved about $12Template:Nbspmillion a year.[72][73][74][75]

Because of its declining sales largely attributed to the rise of news sources online, used especially be younger readers, and the decline of advertising revenue, the newspaper has been going through a downsizing for several years, offering buyouts to workers and cutting expenses,[76] in common with a general trend among print news media.[77]

In December 2012, the Times published "Snow Fall", a six-part article about the 2012 Tunnel Creek avalanche which integrated videos, photos, and interactive graphics and was hailed as a watershed moment for online journalism.[78][79]

In 2016, reporters for the newspaper were reportedly the target of cyber security breaches. The Federal Bureau of Investigation was reportedly investigating the attacks. The cyber security breaches have been described as possibly being related to cyberattacks that targeted other institutions, such as the Democratic National Committee.[80]

In October 2018, the Times published a 14,218-word investigation into Donald Trump's "self-made" fortune and alleged tax fraud, an 18-month project based on examination of 100,000 pages of documents. The extensive article ran as an eight-page feature in the print edition and also was adapted into a shortened 2,500 word listicle featuring its key takeaways.[81] After the midweek front-page story, the Times also republished the piece as a 12-page "special report" section in the Sunday paper.[82] During the lengthy investigation, Showtime cameras followed the TimesTemplate:' three investigative reporters for a half-hour documentary called The Family Business: Trump and Taxes, which aired the following Sunday.[83][84][85] The report won a Pulitzer Prize for Explanatory Reporting.[86]

In May 2019, The New York Times announced that it would present a television news program based on news from its individual reporters stationed around the world and that it would premiere on FX and Hulu.[87]

Headquarters buildingEdit

The newspaper's first building was located at 113 Nassau Street in New York City. In 1854, it moved to 138 Nassau Street, and in 1858 to 41 Park Row, making it the first newspaper in New York City housed in a building built specifically for its use.[88]

The newspaper moved its headquarters to the Times Tower, located at 1475 Broadway in 1904,[89] in an area then called Longacre Square, that was later renamed Times Square the newspaper's honor.[90] The top of the buildingTemplate:Spaced ndash now known as One Times SquareTemplate:Spaced ndash is the site of the New Year's Eve tradition of lowering a lighted ball, which was begun by the paper.[91] The building is also known for its electronic news tickerTemplate:Spaced ndash popularly known as "The Zipper"Template:Spaced ndash where headlines crawl around the outside of the building.[92] It is still in use, but has been operated by Dow Jones & Company since 1995.[93] After nine years in its Times Square tower, the newspaper had an annex built at 229 West 43rd Street.[94] After several expansions, the 43rd Street building became the newspaper's main headquarters in 1960 and the Times Tower on Broadway was sold the following year.[95] It served as the newspaper's main printing plant until 1997, when the newspaper opened a state-of-the-art printing plant in the College Point section of the borough of Queens.[96]

A decade later, The New York Times moved its newsroom and businesses headquarters from West 43rd Street to a new tower at 620 Eighth Avenue between West 40th and 41st Streets, in ManhattanTemplate:Spaced ndash directly across Eighth Avenue from the Port Authority Bus Terminal. The new headquarters for the newspaper, known officially as The New York Times Building but unofficially called the new "Times Tower" by many New Yorkers, is a skyscraper designed by Renzo Piano.[97][98]

Gender discrimination in employmentEdit

Discriminatory practices used by the paper long restricted women in appointments to editorial positions. The newspaper's first general female reporter was Jane Grant, who described her experience afterwards: "In the beginning I was charged not to reveal the fact that a female had been hired". Other reporters nicknamed her Fluff and she was subjected to considerable hazing. Because of her gender, any promotion was out of the question, according to the then-managing editor. She remained on the staff for fifteen years, interrupted by World War I.[99]

In 1935, Anne McCormick wrote to Arthur Hays Sulzberger: "I hope you won't expect me to revert to 'woman's-point-of-view' stuff."[100] Later, she interviewed major political leaders and appears to have had easier access than those of her colleagues. Even witnesses of her actions were unable to explain how she gained the interviews she did.[101] Clifton Daniel said, "[After World War II,] I'm sure Adenauer called her up and invited her to lunch. She never had to grovel for an appointment."[102] Covering world leaders' speeches after World War II at the National Press Club was limited to men by a Club rule. When women were eventually allowed to hear the speeches directly, they were still not allowed to ask the speakers questions, although men were allowed and did ask, even though some of the women had won Pulitzer Prizes for prior work.[103] Times reporter Maggie Hunter refused to return to the Club after covering one speech on assignment.[104] Nan Robertson's article on the Union Stock Yards, Chicago, was read aloud as anonymous by a professor, who then said: "'It will come as a surprise to you, perhaps, that the reporter is a girl,Template:' he began... [G]asps; amazement in the ranks. 'She had used all her senses, not just her eyes, to convey the smell and feel of the stockyards. She chose a difficult subject, an offensive subject. Her imagery was strong enough to revolt you.'"[105] The New York Times hired Kathleen McLaughlin after ten years at the Chicago Tribune, where "[s]he did a series on maids, going out herself to apply for housekeeping jobs."[106]

Slogan Edit

The New York Times has had one slogan. Since 1896, the newspaper's slogan has been "All the News That's Fit to Print." In 1896, Adolph Ochs held a competition to attempt to find a replacement slogan, offering a $100 prize for the best one. Entries included "News, Not Nausea"; "In One Word: Adequate"; "News Without Noise"; "Out Heralds The Herald, Informs The World, and Extinguishes The Sun"; "The Public Press is a Public Trust"; and the winner of the competition, "All the world's news, but not a school for scandal."[107][108][109][110] On May 10, 1960, Wright Patman asked the FTC to investigate whether The New York Times's slogan was misleading or false advertising. Within 10 days, the FTC responded that it was not.[111]

Again in 1996, a competition was held to find a new slogan, this time for NYTimes.com. Over 8,000 entries were submitted. Again however, "All the News That's Fit to Print," was found to be the best.[112]

OrganizationEdit

File:New York Times Building - Bottom Portion (48193462432).jpg

News staff Edit

In addition to its New York City headquarters, the paper has newsrooms in London and Hong Kong.[113][114] Its Paris newsroom, which had been the headquarters of the paper's international edition, was closed in 2016, although the city remains home to a news bureau and an advertising office.[115][116] The paper also has an editing and wire service center in Gainesville, Florida.[117]

Template:As of, the newspaper had six news bureaus in the New York region, 14 elsewhere in the United States, and 24 in other countries.[118]

In 2009, Russ Stanton, editor of the Los Angeles Times, a competitor, stated that the newsroom of The New York Times was twice the size of the Los Angeles Times, which had a newsroom of 600 at the time.[119]

To facilitate their reporters and to hasten an otherwise lengthy process of reviewing many documents during preparation for publication, their interactive news team has adapted OCR technology into a proprietary tool they entitle, Document Helper. It enables the team to accelerate the processing of documents that need to be reviewed. During March, 2019, they documented that this tool enabled them to process 900 documents in less than ten minutes in preparation for reporters to review the contents.[120]

Ochs-Sulzberger family Edit

In 1896, Adolph Ochs bought The New York Times, a money-losing newspaper, and formed the New York Times Company. The Ochs-Sulzberger family, one of the United States' newspaper dynasties, has owned The New York Times ever since.[31] The publisher went public on January 14, 1969, trading at $42 a share on the American Stock Exchange.[121] After this, the family continued to exert control through its ownership of the vast majority of Class B voting shares. Class A shareholders are permitted restrictive voting rights while Class B shareholders are allowed open voting rights.

The Ochs-Sulzberger family trust controls roughly 88 percent of the company's class B shares. Any alteration to the dual-class structure must be ratified by six of eight directors who sit on the board of the Ochs-Sulzberger family trust. The Trust board members are Daniel H. Cohen, James M. Cohen, Lynn G. Dolnick, Susan W. Dryfoos, Michael Golden, Eric M. A. Lax, Arthur O. Sulzberger Jr., and Cathy J. Sulzberger.[122]

Turner Catledge, the top editor at The New York Times from 1952 to 1968, wanted to hide the ownership influence. Arthur Sulzberger routinely wrote memos to his editor, each containing suggestions, instructions, complaints, and orders. When Catledge would receive these memos he would erase the publisher's identity before passing them to his subordinates. Catledge thought that if he removed the publisher's name from the memos it would protect reporters from feeling pressured by the owner.[123]

Public editorsEdit

The position of public editor was established in 2003 to "investigate matters of journalistic integrity"; each public editor was to serve a two-year term.[124] The post "was established to receive reader complaints and question Times journalists on how they make decisions."[125] The impetus for the creation of the public editor position was the Jayson Blair affair. Public editors were: Daniel Okrent (2003–2005), Byron Calame (2005–2007), Clark Hoyt (2007–2010) (served an extra year), Arthur S. Brisbane (2010–2012), Margaret Sullivan (2012–2016) (served a four-year term), and Elizabeth Spayd (2016–2017). In 2017, the Times eliminated the position of public editor.[125][126]

ContentEdit

StyleEdit

When referring to people, The New York Times generally uses honorifics, rather than unadorned last names (except in the sports pages, Book Review and Magazine).[127]

The New York Times printed a display advertisement on its first page on January 6, 2009, breaking tradition at the paper.[128] The advertisement, for CBS, was in color and ran the entire width of the page.[129] The newspaper promised it would place first-page advertisements on only the lower half of the page.[128]

In August 2014, the Times decided to use the word "torture" to describe incidents in which interrogators "inflicted pain on a prisoner in an effort to get information." This was a shift from the paper's previous practice of describe such practices as "harsh" or "brutal" interrogations.[130]

The paper maintains a strict profanity policy. A 2007 review of a concert by punk band Fucked Up, for example, completely avoided mention of the group's name.[131] However, the Times has on occasion published unfiltered video content that includes profanity and slurs where it has determined that such video has news value.[132] During the 2016 U.S. presidential election campaign, the Times did print the words "fuck" and "pussy," among others, when reporting on the vulgar statements made by Donald Trump in a 2005 recording. Times politics editor Carolyn Ryan said: "It's a rare thing for us to use this language in our stories, even in quotes, and we discussed it at length," ultimately deciding to publish it because of its news value and because "[t]o leave it out or simply describe it seemed awkward and less than forthright to us, especially given that we would be running a video that showed our readers exactly what was said."[133]

Products Edit

Print newspaper Edit

In the absence of a major headline, the day's most important story generally appears in the top-right column, on the main page. The typefaces used for the headlines are custom variations of Cheltenham. The running text is set at 8.7 point Imperial.[134][135]

The newspaper is organized in three sections, including the magazine.

  1. News: Includes International, National, Washington, Business, Technology, Science, Health, Sports, The Metro Section, Education, Weather, and Obituaries.
  2. Opinion: Includes Editorials, Op-eds and Letters to the Editor.
  3. Features: Includes Arts, Movies, Theater, Travel, NYC Guide, Food, Home & Garden, Fashion & Style, Crossword, The New York Times Book Review, T: The New York Times Style Magazine, The New York Times Magazine, and Sunday Review.

Some sections, such as Metro, are only found in the editions of the paper distributed in the New York–New Jersey–Connecticut Tri-state area and not in the national or Washington, D.C. editions.[136] Aside from a weekly roundup of reprints of editorial cartoons from other newspapers, The New York Times does not have its own staff editorial cartoonist, nor does it feature a comics page or Sunday comics section.[137]

From 1851 to 2017, The New York Times published around 60,000 print issues containing about 3.5Template:Nbspmillion pages and 15Template:Nbspmillion articles.[68]

Like most other American newspapers,[138] The New York Times has experienced a decline in circulation. Its printed weekday circulation dropped by 50 percent to 540,000 copies from 2005 to 2017.[139]

Monday to Friday[139]

Script error

International print edition Edit

The New York Times International Edition is a print version of the paper tailored for readers outside the United States. Formerly a joint venture with The Washington Post named The International Herald Tribune, The New York Times took full ownership of the paper in 2002 and has gradually integrated it more closely into its domestic operations.

WebsiteEdit

The New York Times began publishing daily on the World Wide Web on January 22, 1996, "offering readers around the world immediate access to most of the daily newspaper's contents."[140] The website had 555Template:Nbspmillion pageviews in March 2005.[141] The domain nytimes.com attracted at least 146Template:Nbspmillion visitors annually by 2008 according to a Compete.com study.Template:Citation needed In March 2009, The New York Times Web site ranked 59th by number of unique visitors, with over 20Template:Nbspmillion unique visitors, making it the most visited newspaper site with more than twice the number of unique visitors as the next most popular site.[142] Template:As of, nytimes.com produced 22 of the 50 most popular newspaper blogs.[143] NYTimes.com was ranked 118 in the world, and 32 in the U.S. by Alexa on June 4, 2017.[144]

In September 2005, the paper decided to begin subscription-based service for daily columns in a program known as TimesSelect, which encompassed many previously free columns. Until being discontinued two years later, TimesSelect cost $7.95 per month or $49.95 per year,[145] though it was free for print copy subscribers and university students and faculty.[146][147] To avoid this charge, bloggers often reposted TimesSelect material,[148] and at least one site once compiled links of reprinted material.[149] On September 17, 2007, The New York Times announced that it would stop charging for access to parts of its Web site, effective at midnight the following day, reflecting a growing view in the industry that subscription fees cannot outweigh the potential ad revenue from increased traffic on a free site.[150] In addition to opening almost the entire site to all readers, The New York Times news archives from 1987 to the present are available at no charge, as well as those from 1851 to 1922, which are in the public domain.[151][152] Access to the Premium Crosswords section continues to require either home delivery or a subscription for $6.95 per month or $39.95 per year. Times columnists including Nicholas Kristof and Thomas Friedman had criticized TimesSelect,[153] with Friedman going so far as to say "I hate it. It pains me enormously because it's cut me off from a lot, a lot of people, especially because I have a lot of people reading me overseas, like in India ... I feel totally cut off from my audience."[154]

The New York Times was made available on the iPhone and iPod Touch in 2008,[155] and on the iPad mobile devices in 2010.[156] It was also the first newspaper to offer a video game as part of its editorial content, Food Import Folly by Persuasive Games.[157] In 2010, The New York Times editors collaborated with students and faculty from New York University's Studio 20 Journalism Masters program to launch and produce "The Local East Village", a hyperlocal blog designed to offer news "by, for and about the residents of the East Village".[158] That same year, reCAPTCHA helped to digitize old editions of The New York Times.[159]

In 2012, The New York Times introduced a Chinese-language news site, cn.nytimes.com, with content created by staff based in Shanghai, Beijing and Hong Kong, though the server was placed outside of China to avoid censorship issues.[160] In March 2013, The New York Times and National Film Board of Canada announced a partnership titled A Short History of the Highrise, which will create four short documentaries for the Internet about life in highrise buildings as part of the NFB's Highrise project, utilizing images from the newspaper's photo archives for the first three films, and user-submitted images for the final film.[161] The third project in the series, "A Short History of the Highrise", won a Peabody Award in 2013.[162]

Falling print advertising revenue and projections of continued decline resulted in a "metered paywall" being instituted in 2011, regarded as modestly successful after garnering several hundred thousand subscriptions and about $100Template:Nbspmillion in revenue Template:As of.[163][164] As announced in March 2011, the paywall would charge frequent readers for access to its online content.[165] Readers would be able to access up to 20 articles each month without charge. (Although beginning in April 2012, the number of free-access articles was halved to just ten articles per month.) Any reader who wanted to access more would have to pay for a digital subscription. This plan would allow free access for occasional readers, but produce revenue from "heavy" readers. Digital subscriptions rates for four weeks range from $15 to $35 depending on the package selected, with periodic new subscriber promotions offering four-week all-digital access for as low as 99¢. Subscribers to the paper's print edition get full access without any additional fee. Some content, such as the front page and section fronts remained free, as well as the Top News page on mobile apps.[166] In January 2013, The New York TimesTemplate:' Public Editor Margaret M. Sullivan announced that for the first time in many decades, the paper generated more revenue through subscriptions than through advertising.[167] In December 2017, the number of free articles per month was reduced from ten to five, as the first change to the metered paywall since 2012.[164] An executive of The New York Times Company stated that the decision was motivated by "an all-time high" in the demand for journalism.[164]

The newspaper's website was hacked on August 29, 2013, by the Syrian Electronic Army, a hacking group that supports the government of Syrian President Bashar al-Assad. The SEA managed to penetrate the paper's domain name registrar, Melbourne IT, and alter DNS records for The New York Times, putting some of its websites out of service for hours.[168]

The food section is supplemented on the web by properties for home cooks and for out-of-home dining. The New York Times Cooking (cooking.nytimes.com; also available via iOS app) provides access to more than 17,000 recipes on file Template:As of,[169] and availability of saving recipes from other sites around the web. The newspaper's restaurant search (nytimes.com/reviews/dining) allows online readers to search NYC area restaurants by cuisine, neighborhood, price, and reviewer rating. The New York Times has also published several cookbooks, including The Essential New York Times Cookbook: Classic Recipes for a New Century, published in late 2010.

Template:As of, The New York Times has a total of 3.5Template:Nbspmillion paid subscriptions in both print and digital versions, and more than 130Template:Nbspmillion monthly readers, more than double its audience two years previously.[170]

In February 2018, The New York Times Company reported increased revenue from the digital-only subscriptions, adding 157,000 new subscribers to a total of 2.6Template:Nbspmillion digital-only subscribers. Digital advertising also saw growth during this period. At the same time, advertising for the print version of the journal fell.[171][172]

Mobile presenceEdit

The Times Reader is a digital version of The New York Times. It was created via a collaboration between the newspaper and Microsoft. Times Reader takes the principles of print journalism and applies them to the technique of online reporting. Times Reader uses a series of technologies developed by Microsoft and their Windows Presentation Foundation team. It was announced in Seattle in April 2006, by Arthur Ochs Sulzberger Jr., Bill Gates, and Tom Bodkin.[173] In 2009, the Times Reader 2.0 was rewritten in Adobe AIR.[174] In December 2013, the newspaper announced that the Times Reader app would be discontinued on January 6, 2014, urging readers of the app to instead begin using the subscription-only "Today's Paper" app.[175]

In 2008, The New York Times created an app for the iPhone and iPod Touch which allowed users to download articles to their mobile device enabling them to read the paper even when they were unable to receive a signal.[176] In April 2010, The New York Times announced it would begin publishing daily content through an iPad app.[177] Template:As of, The New York Times iPad app is ad-supported and available for free without a paid subscription, but translated into a subscription-based model in 2011.[156]

In 2010, the newspaper also launched an app for Android smartphones, followed later by an app for Windows Phones.[178]

PodcastsEdit

The New York Times began producing podcasts in 2006. Among the early podcasts were Inside The Times and Inside The New York Times Book Review. Several of the Times podcasts were cancelled in 2012.[179][180] The Times returned to launching new podcasts in 2016, including Modern Love with WBUR.[181] On January 30, 2017, The New York Times launched a news podcast, The Daily.[182][183]. In October 2018 NYT debutded The Argument with opinion columnists Ross Douthat, Michelle Goldberg and David Leonhardt. It is a weekly discussion about a single issueexplain from the left, center, and right of the political spectrum.[184]

Spanish-language versionEdit

In February 2016, The New York Times launched a Spanish language edition, The New York Times en Español. The Spanish language version features increased coverage of news and events in Latin America and Spain. The expansion into Spanish language news content allows the newspaper to expand its audience into the Spanish speaking world and increase its revenue. The Spanish language version was seen as a way to compete with the established El País newspaper of Spain, which bills itself the "global newspaper in Spanish".[185] The Spanish version has a team of journalists in Mexico City as well as correspondents in Venezuela, Brazil, Argentina, Miami, and Madrid, Spain.[186][187]

Chinese-language versionEdit

In June 2012, The New York Times launched its first official foreign-language variant, cn.nytimes.com, in Chinese,[188] viewable in both traditional and simplified Chinese characters. The project was led by Craig S. Smith on the business side and Philip P. Pan on the editorial side.

The site's initial success was interrupted in October that year following the publication of an investigative articleTemplate:Efn by David Barboza about the finances of Chinese Premier Wen Jiabao's family.[189] In retaliation for the article, the Chinese government blocked access to both nytimes.com and cn.nytimes.com inside the People's Republic of China (PRC).

Despite Chinese government interference, however, the Chinese-language operations have continued to develop, adding a second site, cn.nytstyle.com, iOS and Android apps and newsletters, all of which are accessible inside the PRC. The China operations also produce three print publications in Chinese. Traffic to cn.nytimes.com, meanwhile, has risen due to the widespread use of VPN technology in the PRC and to a growing Chinese audience outside mainland China.[190] The New York Times articles are also available to users in China via the use of mirror websites, apps, domestic newspapers, and social media.[190][191] The Chinese platforms now represent one of The New York TimesTemplate:' top five digital markets globally. The editor-in-chief of the Chinese platforms is Ching-Ching Ni.[192]

TimesMachineEdit

The TimesMachine is a web-based archive of scanned issues of The New York Times from 1851 through 2002.[193]

Unlike The New York Times online archive, the TimesMachine presents scanned images of the actual newspaper.[194] All non-advertising content can be displayed on a per-story basis in a separate PDF display page and saved for future reference.[195] The archive is available to The New York Times subscribers, home delivery and/or digital.[193]

InterruptionsEdit

Because of holidays, no editions were printed on November 23, 1851; January 2, 1852; July 4, 1852; January 2, 1853; and January 1, 1854.[196]

Because of strikes, the regular edition of The New York Times was not printed during the following periods:[197]

  • December 9, 1962, to March 31, 1963. Only a western edition was printed because of the 1962–63 New York City newspaper strike.
  • September 17, 1965, to October 10, 1965. An international edition was printed, and a weekend edition replaced the Saturday and Sunday papers.
  • August 10, 1978, to November 5, 1978. A multi-union strike shut down the three major New York City newspapers. No editions of The New York Times were printed.[196] Two months into the strike, a parody of The New York Times called Not The New York Times was distributed in the city, with contributors such as Carl Bernstein, Christopher Cerf, Tony Hendra and George Plimpton.[198][199]

Editorial stanceEdit

The New York Times editorial page is often regarded as liberal.[200][201] In mid-2004, the newspaper's then public editor (ombudsman), Daniel Okrent, wrote that "the Op-Ed page editors do an evenhanded job of representing a range of views in the essays from outsiders they publish – but you need an awfully heavy counterweight to balance a page that also bears the work of seven opinionated columnists, only two of whom could be classified as conservative (and, even then, of the conservative subspecies that supports legalization of gay unions and, in the case of William Safire, opposes some central provisions of the Patriot Act)."[202]

The New York Times has not endorsed a Republican Party member for president since Dwight D. Eisenhower in 1956; since 1960, it has endorsed the Democratic Party nominee in every presidential election (see New York Times presidential endorsements).[203] However, The New York Times did endorse incumbent moderate Republican mayors of New York City Rudy Giuliani in 1997[204] and Michael Bloomberg in 2005[205] and 2009.[206] The Times also endorsed Republican New York state governor George Pataki for re-election in 2002.[207]

Criticism and controversiesEdit

Main article: New York Times controversies

Failure to report famine in UkraineEdit

The New York Times was criticized for the work of reporter Walter Duranty, who served as its Moscow bureau chief from 1922 through 1936. Duranty wrote a series of stories in 1931 on the Soviet Union and won a Pulitzer Prize for his work at that time; however, he has been criticized for his denial of widespread famine, most particularly the Ukrainian famine in the 1930s.[208][209][210][211] In 2003, after the Pulitzer Board began a renewed inquiry, the Times hired Mark von Hagen, professor of Russian history at Columbia University, to review Duranty's work. Von Hagen found Duranty's reports to be unbalanced and uncritical, and that they far too often gave voice to Stalinist propaganda. In comments to the press he stated, "For the sake of The New York Times' honor, they should take the prize away."[212]

World War IIEdit

On November 14, 2001, in The New York TimesTemplate:' 150th anniversary issue, in an article entitled "Turning Away From the Holocaust," former executive editor Max Frankel wrote:

AND then there was failure: none greater than the staggering, staining failure of The New York Times to depict Hitler's methodical extermination of the Jews of Europe as a horror beyond all other horrors in World War II – a Nazi war within the war crying out for illumination.[213]

According to Frankel, harsh judges of The New York Times "have blamed 'self-hating Jews' and 'anti-Zionists' among the paper's owners and staff." Frankel responded to this criticism by describing the fragile sensibilities of the Jewish owners of The New York Times:

Then, too, papers owned by Jewish families, like The Times, were plainly afraid to have a society that was still widely anti-Semitic misread their passionate opposition to Hitler as a merely parochial cause. Even some leading Jewish groups hedged their appeals for rescue lest they be accused of wanting to divert wartime energies.

At The Times, the reluctance to highlight the systematic slaughter of Jews was also undoubtedly influenced by the views of the publisher, Arthur Hays Sulzberger. He believed strongly and publicly that Judaism was a religion, not a race or nationality – that Jews should be separate only in the way they worshiped. He thought they needed no state or political and social institutions of their own. He went to great lengths to avoid having The Times branded a Jewish newspaper. He resented other publications for emphasizing the Jewishness of people in the news.[214]

In the same article, Frankel quotes Laurel Leff, associate professor of journalism at Northeastern University, who concluded that the newspaper had downplayed Nazi Germany's targeting of Jews for genocide. Her 2005 book Buried by the Times documents the paper's tendency before, during and after World War II to place deep inside its daily editions the news stories about the ongoing persecution and extermination of Jews, while obscuring in those stories the special impact of the Nazis' crimes on Jews in particular. Leff attributes this dearth in part to the complex personal and political views of the newspaper's Jewish publisher, Arthur Hays Sulzberger, concerning Jewishness, antisemitism, and Zionism.[215]

Jerold Auerbach, a Guggenheim Fellow and Fulbright Lecturer, wrote in Print to Fit, The New York Times, Zionism and Israel, 1896-2016[216] that it was of utmost importance to Adolph Ochs, the first Jewish owner of the paper, that in spite of the persecution of Jews in Germany, The Times, through its reporting, should never be classified as a "Jewish newspaper".[217]

After Ochs' death in 1935, his son-in-law Arthur Hays Sulzberger became the publisher of The New York Times and maintained the understanding that no reporting should reflect on The Times as a Jewish newspaper. Sulzburger shared Ochs' concerns about the way Jews were perceived in American society. His apprehensions about judgement were manifested positively by his strong fidelity to the United States. At the same time, within the pages of The New York Times, Sulzburger refused to bring attention to Jews, including the refusal to identify Jews as major victims of the Nazi genocide. To be sure, many reports of Nazi-authored slaughter identified Jewish victims as "persons." The Times even opposed the rescue of Jewish refugees and backed American constraint.[218]

During the war, The New York Times journalist William L. Laurence was "on the payroll of the War Department".[219][220]

Iraq WarEdit

Main article: Judith Miller#The Iraq War

The Times supported the 2003 invasion of Iraq.[221] On May 26, 2004, more than a year after the war started, the newspaper asserted that some of its articles had not been as rigorous as they should have been, and were insufficiently qualified, frequently overly dependent upon information from Iraqi exiles desiring regime change.[222] Reporter Judith Miller retired after criticisms that her reporting of the lead-up to the Iraq War was factually inaccurate and overly favorable to the George W. Bush administration's position, for which The New York Times later apologized.[223][224] One of Miller's prime sources was Ahmed Chalabi, an Iraqi expatriate who returned to Iraq after the U.S. invasion and held a number of governmental positions culminating in acting oil minister and deputy prime minister from May 2005 until May 2006.[225][226][227][228]

Jayson Blair plagiarismEdit

Main article: Jayson Blair#Plagiarism and fabrication scandal

In May 2003, The New York Times reporter Jayson Blair was forced to resign from the newspaper after he was caught plagiarizing and fabricating elements of his stories. Some critics contended that African-American Blair's race was a major factor in his hiring and in The New York TimesTemplate:' initial reluctance to fire him.[229]

Duke University lacrosse caseEdit

The newspaper was criticized for largely reporting the prosecutors' version of events in the 2006 Duke lacrosse case.[230][231] Suzanne Smalley of Newsweek criticized the newspaper for its "credulous"[232] coverage of the charges of rape against Duke University lacrosse players. Stuart Taylor Jr. and KC Johnson, in their book Until Proven Innocent: Political Correctness and the Shameful Injustices of the Duke Lacrosse Rape Case, write: "at the head of the guilt-presuming pack, The New York Times vied in a race to the journalistic bottom with trash-TV talk shows."[231]

Israeli–Palestinian conflictEdit

A 2003 study in The Harvard International Journal of Press/Politics concluded that The New York Times reporting was more favorable to Israelis than to Palestinians.[233] A 2002 study published in the journal Journalism examined Middle East coverage of the Second Intifada over a one-month period in the Times, Washington Post and Chicago Tribune. The study authors said that the Times was "the most slanted in a pro-Israeli direction" with a bias "reflected ... in its use of headlines, photographs, graphics, sourcing practices and lead paragraphs."[234]

For its coverage of the Israeli–Palestinian conflict, some (such as Ed Koch) have claimed that the paper is pro-Palestinian, while others (such as As'ad AbuKhalil) have insisted that it is pro-Israel.[235][236] The Israel Lobby and U.S. Foreign Policy, by political science professors John Mearsheimer and Stephen Walt, alleges that The New York Times sometimes criticizes Israeli policies but is not even-handed and is generally pro-Israel.[237] On the other hand, the Simon Wiesenthal Center has criticized The New York Times for printing cartoons regarding the Israeli-Palestinian conflict that were claimed to be anti-Semitic.[238]

Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu rejected a proposal to write an article for the paper on grounds of lack of objectivity. A piece in which Thomas Friedman commented that praise awarded to Netanyahu during a speech at congress was "paid for by the Israel lobby" elicited an apology and clarification from its writer.[239]

The New York TimesTemplate:' public editor Clark Hoyt concluded in his January 10, 2009, column, "Though the most vociferous supporters of Israel and the Palestinians do not agree, I think The New York Times, largely barred from the battlefield and reporting amid the chaos of war, has tried its best to do a fair, balanced and complete jobTemplate:Nbsp— and has largely succeeded."[240]

M.I.A. quotes out of contextEdit

In February 2009, a Village Voice music blogger accused the newspaper of using "chintzy, ad-hominem allegations" in an article on British Tamil music artist M.I.A. concerning her activism against the Sinhala-Tamil conflict in Sri Lanka.[241][242] M.I.A. criticized the paper in January 2010 after a travel piece rated post-conflict Sri Lanka the "#1 place to go in 2010".[243][244] In June 2010, The New York Times Magazine published a correction on its cover article of M.I.A., acknowledging that the interview conducted by current W editor and then-Times Magazine contributor Lynn Hirschberg contained a recontextualization of two quotes.[245][246] In response to the piece, M.I.A. broadcast Hirschberg's phone number and secret audio recordings from the interview via her Twitter and website.[247][248]

Delayed publication of 2005 NSA warrantless surveillance storyEdit

The New York Times was criticized for the 13-month delay of the December 2005 story revealing the U.S. National Security Agency warrantless surveillance program.[249] Ex-NSA officials blew the whistle on the program to journalists James Risen and Eric Lichtblau, who presented an investigative article to the newspaper in November 2004, weeks before America's presidential election. Contact with former agency officials began the previous summer.[250]

Former The New York Times executive editor Bill Keller decided not to report the piece after being pressured by the Bush administration and being advised not to do so by The New York Times Washington bureau chief Philip Taubman. Keller explained the silence's rationale in an interview with the newspaper in 2013, stating "Three years after 9/11, we, as a country, were still under the influence of that trauma, and we, as a newspaper, were not immune".[251]

In 2014, PBS Frontline interviewed Risen and Lichtblau, who said that the newspaper's plan was to not publish the story at all. "The editors were furious at me", Risen said to the program. "They thought I was being insubordinate." Risen wrote a book about the mass surveillance revelations after The New York Times declined the piece's publication, and only released it after Risen told them that he would publish the book. Another reporter told NPR that the newspaper "avoided disaster" by ultimately publishing the story.[252]

Irish student controversyEdit

On June 16, 2015, The New York Times published an article reporting the deaths of six Irish students staying in Berkeley, California when the balcony they were standing on collapsed, the paper's story insinuating that they were to blame for the collapse. The paper stated that the behavior of Irish students coming to the U.S. on J1 visas was an "embarrassment to Ireland".[253] The Irish Taoiseach and former President of Ireland criticized the newspaper for "being insensitive and inaccurate" in its handling of the story.[254]

Nail salon seriesEdit

In May 2015, a The New York Times exposé by Sarah Maslin Nir on the working conditions of manicurists in New York City and elsewhere[255] and the health hazards to which they are exposed[256] attracted wide attention, resulting in emergency workplace enforcement actions by New York governor Andrew M. Cuomo.[257] In July 2015, the story's claims of widespread illegally low wages were challenged by former The New York Times reporter Richard Bernstein, in the New York Review of Books. Bernstein, whose wife owns two nail salons, asserted that such illegally low wages were inconsistent with his personal experience, and were not evidenced by ads in the Chinese-language papers cited by the story.[258] The New York Times editorial staff subsequently answered Bernstein's criticisms with examples of several published ads and stating that his response was industry advocacy.[259] The independent NYT Public Editor also reported that she had previously corresponded with Bernstein and looked into his complaints, and expressed her belief that the story's reporting was sound.[260]

In September and October 2015, nail salon owners and workers protested at The New York Times offices several times, in response to the story and the ensuing New York State crackdown.[261][262] In October 2015, Reason magazine published a three part re-reporting of the story by Jim Epstein, charging that the series was filled with misquotes and factual errors respecting both its claims of illegally low wages and health hazards. Epstein additionally argued that The New York Times had mistranslated the ads cited in its answer to Bernstein, and that those ads actually validated Bernstein's argument.[263][264][265] In November 2015, The New York TimesTemplate:' public editor concluded that the exposé's "findings, and the language used to express them, should have been dialed back — in some instances substantially" and recommended that "The Times write further follow-up stories, including some that re-examine its original findings and that take on the criticism from salon owners and others — not defensively but with an open mind."[266]

IranEdit

A 2015 study found that The New York Times fed into an overarching tendency towards national bias. During the Iranian nuclear crisis the newspaper minimized the "negative processes" of the United States while overemphasizing similar processes of Iran. This tendency was shared by other papers such as The Guardian, Tehran Times, and the Fars News Agency, while Xinhua News Agency was found to be more neutral while at the same time mimicking the foreign policy of the People's Republic of China.[267]

Hiring practicesEdit

In April 2016, two black female employees in their sixties filed a federal class action lawsuit against The New York Times Company CEO Mark Thompson and chief revenue officer Meredith Levien, claiming age, gender, and racial discrimination. The plaintiffs claimed that the Times advertising department favored younger white employees over older black employees in making firing and promotion decisions.[268][269] The Times said that the suit was "entirely without merit" and was "a series of recycled, scurrilous and unjustified attacks."[269] The plaintiffs' gender discrimination claims were subsequently dismissed by the court,[270] and the court also later denied class certification as to the age and racial discrimination claims.[271]

Accusations of biasEdit

The New York Times public editor (ombudsman) Elizabeth Spayd wrote in 2016 that "Conservatives and even many moderates, see in The Times a blue-state worldview" and accuse it of harboring a liberal bias. Spayd did not analyze the substance of the claim, but did opine that the Times is "part of a fracturing media environment that reflects a fractured country. That in turn leads liberals and conservatives toward separate news sources."[272] Times executive editor Dean Baquet stated that he does not believe coverage has a liberal bias, but that: "We have to be really careful that people feel like they can see themselves in The New York Times. I want us to be perceived as fair and honest to the world, not just a segment of it. It's a really difficult goal. Do we pull it off all the time? No."[272]

Times public editor Arthur Brisbane wrote in 2012: "When The Times covers a national presidential campaign, I have found that the lead editors and reporters are disciplined about enforcing fairness and balance, and usually succeed in doing so. Across the paper's many departments, though, so many share a kind of political and cultural progressivism — for lack of a better term — that this worldview virtually bleeds through the fabric of The Times."[273]

In mid-2004, the newspaper's then-public editor Daniel Okrent, wrote an opinion piece in which he said that The New York Times did have a liberal bias in news coverage of certain social issues such as abortion and same-sex marriage. He stated that this bias reflected the paper's cosmopolitanism, which arose naturally from its roots as a hometown paper of New York City.[202] He wrote, "if you're examining the paper's coverage of these subjects from a perspective that is neither urban nor Northeastern nor culturally seen-it-all; if you are among the groups The Times treats as strange objects to be examined on a laboratory slide (devout Catholics, gun owners, Orthodox Jews, Texans); if your value system wouldn't wear well on a composite New York Times journalist, then a walk through this paper can make you feel you're traveling in a strange and forbidding world."[202] Okrent wrote that the TimeTemplate:'s Arts & Leisure; the Sunday Times Magazine, and Culture coverage trend to the left.[274]

Donald Trump has frequently criticized The New York Times on his Twitter account before and during his presidency; since November 2015, Trump has referred to the Times as "the failing New York Times" in a series of tweets.[275] Despite Trump's criticism, The New York Times editor Mark Thompson noted that the paper had enjoyed soaring digital readership, with the fourth quarter of 2016 seeing the highest number of new digital subscribers to the newspaper since 2011.[276][277][278]

Critic Matt Taibbi accused The New York Times of favoring Hillary Clinton over Bernie Sanders in the paper's news coverage of the 2016 Democratic presidential primaries.[279] Responding to the complaints of many readers, The New York Times public editor Margaret Sullivan wrote that "The Times has not ignored Mr. Sanders's campaign, but it hasn't always taken it very seriously. The tone of some stories is regrettably dismissive, even mocking at times. Some of that is focused on the candidate's age, appearance and style, rather than what he has to say."[280] Times senior editor Carolyn Ryan defended both the volume of The New York Times coverage (noting that Sanders had received about the same amount of article coverage as Jeb Bush and Marco Rubio) and its tone.[281]

ReputationEdit

The Times has developed a national and international "reputation for thoroughness" over time.[282] Among journalists, the paper is held in high regard; a 1999 survey of newspaper editors conducted by the Columbia Journalism Review found that the Times was the "best" American paper, ahead of The Washington Post, The Wall Street Journal, and Los Angeles Times.[283] The Times also was ranked Template:No. in a 2011 "quality" ranking of U.S. newspapers by Daniel de Vise of The Washington Post; the objective ranking took into account the number of recent Pulitzer Prizes won, circulation, and perceived Web site quality.[283] A 2012 report in WNYC called the Times "the most respected newspaper in the world."[284] Noam Chomsky, co-author of Manufacturing Consent, said that The New York Times was the first thing he looked at in the morning: "Despite all its flaws—and they're real—it still has the broadest, the most comprehensive coverage of I think any newspaper in the world."[285]

Nevertheless, like many other U.S. media sources, the Times had suffered from a decline in public perceptions of credibility in the U.S. from 2004 to 2012.[286] A Pew Research Center survey in 2012 asked respondents about their views on credibility of various news organizations. Among respondents who gave a rating, 49% said that they believed "all or most" of the TimesTemplate:'s reporting, while 50% disagreed. A large percentage (19%) of respondents were unable to rate believability. The TimesTemplate:'s score was comparable to that of USA Today.[286] Media analyst Brooke Gladstone of WNYC's On the Media, writing for The New York Times, says that the decline in U.S. public trust of the mass media can be explained (1) by the rise of the polarized Internet-driven news; (2) by a decline in trust in U.S. institutions more generally; and (3) by the fact that "Americans say they want accuracy and impartiality, but the polls suggest that, actually, most of us are seeking affirmation."[287]

AwardsEdit

Main article: List of awards won by the New York Times

The New York Times has won 127 Pulitzer Prizes, more than any other newspaper. The prize is awarded for excellence in journalism in a range of categories.[288]

It has also, Template:As of, won three Peabody Awards and jointly received two.[289]

See alsoEdit

ReferencesEdit

NotesEdit

Template:Notelist

CitationsEdit

  1. Template:Cite encyclopedia
  2. Template:Cite news
  3. Template:Cite news
  4. Template:Cite news
  5. Template:Cite news
  6. Template:Cite web
  7. Template:Cite news
  8. Template:Cite magazine
  9. Template:Cite magazine
  10. Template:Cite encyclopedia
  11. 11.0 11.1 Template:Cite news
  12. Template:Cite web
  13. Template:Cite news
  14. Template:Cite web
  15. Template:Cite news
  16. Template:Cite web
  17. 17.0 17.1 Template:Cite news
  18. 18.0 18.1 Template:Cite web
  19. Template:Closed accessTemplate:Cite webTemplate:Password protected
  20. 20.0 20.1 Template:Cite news
  21. Template:Cite book
  22. Template:Cite news
  23. Template:Cite news
  24. Template:Cite web
  25. "It Can Hyphen Here: Why the New-York Historical Society Includes a Hyphen" » New-York Historical Society. Blog.nyhistory.org (February 13, 2013). Retrieved on July 21, 2013.
  26. Cornwell, 2004, p. 151.
  27. On This Day: August 1, 1863 The New York Times. Retrieved December 13, 2016.
  28. Template:Cite book
  29. Template:Cite web
  30. Template:Cite book
  31. 31.0 31.1 31.2 31.3 Template:Cite web
  32. 32.0 32.1 Template:Cite book
  33. Template:Cite web
  34. Template:Cite book
  35. 35.0 35.1 Template:Cite news
  36. Template:Cite web
  37. Template:Cite book
  38. Template:Cite book
  39. Template:Cite web
  40. Template:Cite news
  41. Template:Cite magazine
  42. Template:Cite book
  43. Template:Cite magazine
  44. Template:Cite news
  45. Template:Cite magazine
  46. Template:Cite news
  47. Template:Cite court
  48. Steven J. Hatfill v. The New York Times Company, and Nicholas Kristof, 416 F.3d 320, CourtListener.com
  49. Judith Miller (October 14, 2001), "A NATION CHALLENGED: THE LETTER; Fear Hits Newsroom In a Cloud of Powder, The New York Times
  50. Nicholas Kristof (July 2, 2002), "Anthrax? The F.B.I. Yawns", The New York Times
  51. Nicholas Kristof (August 13, 2002), "The Anthrax Files", The New York Times
  52. Louie Gohmert (May 15, 2018), THE HISTORY OF ROBERT MUELLER, House speech in Congressional Record
  53. Kathleen Cullinan (December 15, 2008), "Supreme Court won't hear Hatfill's libel suit", Reporters Committee for Freedom of the Press
  54. Paul Farhi (June 3, 2006), "U.S., Media Settle With Wen Ho Lee", The Washington Post, p. A1
  55. Matthew Purdy (February 4, 2001), "The Making of a Suspect: The Case of Wen Ho Lee", The New York Times
  56. Matthew Purdy with James Sterngold (February 5, 2001), "The Prosecution Unravels: The Case of Wen Ho Lee", The New York Times
  57. Patsy T. Mink, George Miller, Nancy Pelosi, Maxine Waters (October 12, 2000), 146 Cong. Rec. (Bound) 22416 - INVESTIGATION AND TREATMENT OF WEN HO LEE, U.S. House of Representatives proceedings in Congressional Record
  58. James Risen and Jeff Gerth (March 6, 1999), "BREACH AT LOS ALAMOS: A special report.; China Stole Nuclear Secrets For Bombs, U.S. Aides Say" (includes extensive corrections), The New York Times
  59. 59.0 59.1 Template:Cite news
  60. Template:Cite web
  61. Template:Cite news
  62. Template:Cite news
  63. Template:Cite magazine
  64. Template:Cite news
  65. Template:Cite news "sampling of articles published by The Times about the decisions that led the United States into the war in Iraq, and especially the issue of Iraq's weapons"
  66. Michael R. Gordon and Judith Miller (Sept. 8, 2002), "U.S. Says Hussein Intensifies Quest for A-Bomb Parts, The New York Times
  67. Michael Massing (Feb. 26, 2004), "Now They Tell Us: The American Press and Iraq", New York Review of Books
  68. 68.0 68.1 Template:Cite web
  69. Times Co. Regains Control Of Electronic Rights to Paper Dec 3, 1994
  70. 20 years ago today, NYTimes.com debuted “on-line” on the web Lichterman, Joseph. Nieman Lab, Jan 22, 2016.
  71. Template:Cite news
  72. Template:Cite news
  73. Template:Cite web
  74. Template:Cite web
  75. Template:Cite news
  76. Template:Cite web
  77. Template:Cite news
  78. Template:Cite news
  79. Template:Cite news
  80. Template:Cite news
  81. Template:Cite news
  82. Template:Cite news
  83. Template:Cite news
  84. Template:Cite news
  85. Template:Cite news
  86. Template:Cite web
  87. Template:Cite web
  88. Template:Cite news
  89. Barron, James (April 8, 2004). "100 Years Ago, an Intersection's New Name: Times Square"] The New York Times. Archived from the original on December 24, 2015.
  90. McKendry, Joe (2011). One Times Square: A Century of Change at the Crossroads of the World. David R. Godine Publisher. pp. 10–14. Template:ISBN.
  91. Boxer, Sarah B. (December 31, 2007). "NYC ball drop goes 'green' on 100th anniversary". CNN. Archived from the original on January 3, 2014.
  92. Poulin, Richard (2012). Graphic Design and Architecture, A 20th Century History: A Guide to Type, Image, Symbol, and Visual Storytelling in the Modern World. Rockport Publishers. p. 53. Template:ISBN.
  93. Template:Cite web
  94. Template:Cite web
  95. Josephs, Larewnce (January 3, 1982). "A New Owner Takes the Reins in Times Square". The New York Times. Archived from the original on July 14, 2014.
  96. Template:Cite news
  97. Template:Cite web
  98. Template:Cite web
  99. Grant, Jane, Confession of a Feminist, in The American Mercury, vol. LVII, no. 240, Dec. 1943 (microfilm), pp. 684–691, esp. pp. 684–686.
  100. Robertson, Nan, The Girls in the Balcony: Women, Men, and The New York Times (N.Y.: Random House, [2nd printing?] 1992 (Template:ISBN)), p. 35.
  101. Robertson, Nan, The Girls in the Balcony, p. 27.
  102. Robertson, Nan, The Girls in the Balcony, p. 28.
  103. Robertson, Nan, The Girls in the Balcony, pp. 100–101.
  104. Robertson, Nan, The Girls in the Balcony, pp. 101–102.
  105. Robertson, Nan, The Girls in the Balcony, p. 76 (italics in original).
  106. Robertson, Nan, The Girls in the Balcony, p. 61.
  107. Template:Cite news
  108. Template:Cite news
  109. Template:Cite news
  110. Template:Cite news
  111. Template:Cite book
  112. Template:Cite web
  113. Template:Cite web
  114. Template:Cite news
  115. Template:Cite webTemplate:Dead link
  116. Template:Cite news
  117. Template:Cite news
  118. Template:Cite web
  119. Template:Cite web
  120. Fehr, Tiff, How We Sped Through 900 Pages of Cohen Documents in Under 10 Minutes, Times Insider, The New York Times, March 26, 2019
  121. Template:Cite web
  122. Template:Cite news
  123. Chomsky, Daniel(2006) Template:"'An Interested Reader': Measuring Ownership Control at the New York Times", Critical Studies in Media Communication, 23(1): 1–18
  124. Template:Cite news
  125. 125.0 125.1 Daniel Victor, New York Times Will Offer Employee Buyouts and Eliminate Public Editor Role, The New York Times (May 31, 2017).
  126. Liz Spayd, The Public Editor Signs Off, The New York Times (June 2, 2017).
  127. Template:Cite news
  128. 128.0 128.1 Template:Cite news
  129. Template:Cite news
  130. Template:Cite news
  131. Template:Cite news
  132. Template:Cite news
  133. Template:Cite news
  134. Template:Cite web
  135. Template:Cite news
  136. Template:Cite web
  137. Template:Cite web
  138. Template:Cite web
  139. 139.0 139.1 Source: The New York Times Company. Annual Reports 2005–2017 (2008, 2014, 2015, 2016, 2017Template:Dead link, etc.). Figures for 2011, 2012, and 2013 are omitted. In these years the Alliance for Audited Media added the digital circulation to that of print before it resumed the previous practice.
  140. Template:Cite news
  141. Template:Cite web
  142. Template:Cite magazineTemplate:Dead linkTemplate:Cbignore
  143. Template:Cite web
  144. Template:Cite web
  145. Template:Cite news
  146. Template:Cite news
  147. Template:Cite news
  148. Template:Cite news
  149. Template:Cite web
  150. Template:Cite web
  151. Template:Cite news
  152. Template:Cite news
  153. Template:Cite journal
  154. Template:Cite web
  155. Template:Cite news
  156. 156.0 156.1 Template:Cite news
  157. Template:Cite web
  158. Template:Cite web
  159. Template:Cite web
  160. Template:Cite news
  161. Template:Cite news
  162. 73rd Annual Peabody Awards, May 2014.
  163. Template:Cite news
  164. 164.0 164.1 164.2 Template:Cite web
  165. Template:Cite news
  166. Template:Cite news
  167. Margaret Sullivan, "A Milestone Behind, a Mountain Ahead", The New York Times, January 19, 2013. Retrieved February 10, 2013.
  168. Template:Cite news
  169. Template:Cite web
  170. Template:Cite news
  171. Template:Cite web
  172. Template:Cite web
  173. Template:Cite news
  174. Template:Cite news
  175. Template:Cite news
  176. Template:Cite web
  177. Template:Cite news
  178. Template:Cite news
  179. Template:Cite web
  180. Template:Cite news
  181. Template:Cite news
  182. Template:Cite news
  183. Template:Cite news
  184. https://www.nytimes.com/column/the-argument
  185. García, Mario R. (August 25, 2016). "And now the New York Times app En Español." GarciaMedia.com. Retrieved January 11, 2019.
  186. Pompeo, Joe (February 8, 2016). "New York Times Launches Spanish-Language Digital Edition." Politico. Retrieved January 10, 2019.
  187. Sass, Erik (February 8, 2016). "'New York Times En Espanol' Launches." MediaPost.com. Retrieved January 11, 2019.
  188. Template:Cite news
  189. Template:Cite news
  190. 190.0 190.1 Template:Cite web
  191. Template:Cite news
  192. Template:Cite web
  193. 193.0 193.1 Template:Cite web
  194. Template:Cite news
  195. Template:Cite web
  196. 196.0 196.1 Template:Cite web
  197. Template:Cite book
  198. Template:Cite news
  199. Template:Cite news
  200. Template:Cite news
  201. * Okrent Daniel, (July 25, 2004) PUBLIC EDITOR; Is The New York Times a Liberal Newspaper? (NYT article)
  202. 202.0 202.1 202.2 Template:Cite news
  203. Template:Cite web
  204. Template:Cite news
  205. Template:Cite news
  206. Template:Cite news
  207. George Pataki for Governor, The New York Times (October 27, 2017).
  208. Template:Cite book
  209. Conquest, R. Reflections on a Ravaged Century. W.W. Norton & Company. New York. 2000.
  210. Template:Cite web
  211. "The Foreign Office and the famine: British documents on Ukraine and the Great Famine of 1932–1933". Studies in East European nationalisms.
  212. "N.Y. Times Urged to Rescind 1932 Pulitzer". USA Today. Retrieved February 2, 2008.
  213. Template:Cite news
  214. Template:Cite news
  215. Template:Cite book
  216. Template:Cite book
  217. Template:Cite book
  218. Template:Cite book
  219. Leslie R. Groves. "Now It Can Be Told: The Story of the Manhattan Project"Template:Dead linkTemplate:CbignoreDa Capo Press, 1983, p. 326. "it seemed desirable for security reasons, as well as easier for the employer, to have Laurence continue on the payroll of The New York Times, but with his expenses covered by the MED"
  220. Goodman, Amy; Goodman, David (August 5, 2005). "The Hiroshima Cover-Up" Template:Webarchive. The Baltimore Sun.
  221. Antony Loewenstein (March 23, 2004), "The New York Times' role in promoting war on Iraq", The Sydney Morning Herald
  222. NYTimes Editors (May 26, 2004), "FROM THE EDITORS; The Times and Iraq", The New York Times
  223. Template:Cite book
  224. Template:Cite news
  225. Template:Cite web
  226. James C. Moore (May 27, 2004), "Not fit to print: How Ahmed Chalabi and the Iraq war lobby used New York Times reporter Judith Miller to make the case for invasion", Salon
  227. Template:Cite news
  228. NYTimes editorial (May 21, 2004), "Friends Like This", The New York Times
  229. Template:Cite web
  230. Template:Cite web
  231. 231.0 231.1 Template:Cite book
  232. Template:Cite news
  233. Template:Cite journal
  234. Template:Cite journal
  235. Template:Cite web
  236. Template:Cite web
  237. "Editorial bias is also found in papers like the New York Times. The New York Times occasionally criticizes Israeli policies and sometimes concedes that the Palestinians have legitimate grievances, but it is not even‐handed." Mearsheimer and Walt paper hosted at University of Chicago "The Israel Lobby and U.S. Foreign Policy", Kennedy School of Government Working Paper No. RWP06-011 (PDF format).
  238. Template:Cite news
  239. Template:Cite web
  240. Template:Cite news
  241. Template:Cite web
  242. Template:Cite news
  243. Template:Cite news
  244. Template:Cite web
  245. Template:Cite news
  246. Template:Cite web
  247. Template:Cite news
  248. Template:Cite web
  249. Template:Cite news
  250. Template:Cite news
  251. Template:Cite news
  252. Template:Cite news
  253. Adam Nagourney, Mitch Smith and Quentin Hardy, "Deaths of Irish Students in Berkeley Balcony Collapse Cast Pall on Program", The New York Times, June 16, 2015.
  254. Terry Prone: "The 'New York Times' apology was a sorry attempt to right a wrong", Irish Examiner, June 22, 2015.
  255. Template:Cite news
  256. Template:Cite news
  257. Template:Cite news
  258. Template:Cite web
  259. Template:Cite web
  260. Template:Cite web
  261. Template:Cite web
  262. Template:Cite web
  263. Template:Cite web
  264. Template:Cite web
  265. Template:Cite web
  266. Template:Cite web
  267. Template:Cite journal
  268. Template:Cite web
  269. 269.0 269.1 Template:Cite web
  270. Patrick Dorrian, NY Times Workers Lose on Equal Pay, But Class Claims Survive, Bloomberg Law (September 15, 2017).
  271. Perry Cooper, NY Times Beats Race, Age Discrimination Class Claims, Bloomberg Law (November 8, 2018).
  272. 272.0 272.1 Template:Cite news
  273. Brisbane Arthur S., (August 25, 2012) Success and Risk as The Times Transforms.
  274. Okrent Daniel, (July 25, 2004) PUBLIC EDITOR; Is The New York Times a Liberal Newspaper? (NYT article).
  275. Template:Cite news
  276. Template:Cite web
  277. Chris D'Angelo, The 'Failing' New York Times Reports Record Digital Growth, Huffington Post (February 2, 2017).
  278. Joe Pompeo, New York Times CEO takes on Trump's 'failing' claims, Politico (February 2, 2017).
  279. Template:Cite news
  280. Template:Cite news
  281. Margaret Sullivan, Times Senior Editor Carolyn Ryan on Sanders Coverage, The New York Times (September 9, 2015).
  282. Scholarly vs. Popular Sources, Yale Center for Teaching and Learning, Yale University (last accessed February 8, 2017).
  283. 283.0 283.1 Daniel de Vise, What if the rankers ranked newspapers?, Washington Post (October 4, 2011).
  284. Jessica Bennett, Inside the New York Times' Photo Morgue, A Possible New Life for Print, WNYC News (May 7, 2012).
  285. The Listening Post. Noam Chomsky's Manufacturing Consent revisited. Al-Jazeera. December 22, 2018
  286. 286.0 286.1 Template:Cite web
  287. Template:Cite news
  288. Template:Cite news
  289. Template:Cite web

Further readingEdit

External linksEdit

Template:Wikimedia

Community content is available under CC-BY-SA unless otherwise noted.